Statut „Fundacji Liberavit”
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
1. „Fundacja Liberavit”, zwana dalej Fundacją, działa na podstawie Ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.
2. Fundacja została ustanowiona przez Włodzimierza Nowosielskiego, zwanego dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Pawła Chorowskiego w Kancelarii Notarilnej w Jastrzębiu-Zdroju przy ulicy Słonecznej 2.
§ 2
1. Siedzibą” Fundacji Liberavit” jest miasto Jastrzębie-Zdrój, ulica Przemysłowa 5a.
2. Czas trwania „Fundacji Liberavit” jest nieoznaczony.
3. Terenem działania” Fundacji Liberavit” jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, „Fundacja Liberavit” może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 3
1. „Fundacja Liberavit” posiada osobowość prawną.
2. Nadzór nad „Fundacją Liberavit” sprawuje Minister Zdrowia.
3. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą.
§ 4
„Fundacja Liberavit” może ustanawiać certyfikaty, odznaki i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla „Fundacji Liberavit”, przyczyniającym się do realizacji jej celów.
Rozdział II. Cele i zasady działania „Fundacji Liberavit”
§ 5
Celem „Fundacji Liberavit” jest działalność profilaktyczna i terapeutyczna, szczególnie w zakresie wspierania rodzin oraz osób uzależnionych.
- propagowanie wiedzy na temat choroby alkoholowej, uzależnienia od narkotyków, leków, środków odurzających, patologicznego hazardu i innych uzależnień behawioralnych oraz promowanie i popieranie działalności zmierzającej do podniesienia świadomości społecznej w zakresie uzależnienia od alkoholu, narkotyków, leków, środków odurzających, patologicznego hazardu i innych uzależnień behawioralnych,
- organizowanie procesu leczenia choroby alkoholowej, uzależnienia od narkotyków, leków, środków odurzających, patologicznego hazardu i innych uzależnień behawioralnych, poprzez działania takie jak między innymi:
- terapia osób uzależnionych,
- terapia współuzależnień,
- pomoc dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych,
- uruchomienie ośrodka odwykowego i oddziału dziennego,
- propagowanie wiedzy na temat uzależnienia od patologicznego hazardu, pracy, Internetu, telefonów, gier komputerowych, zakupów, kredytów oraz promowanie i popieranie działalności zmierzającej do podniesienie świadomości społecznej w zakresie uzależnienia od patologicznego hazardu, pracy, Internetu, telefonów, gier komputerowych, zakupów, kredytów,
- organizowanie procesu leczenia uzależnienia od patologicznego hazardu, pracy, Internetu, telefonów, gier komputerowych, zakupów, kredytów poprzez takie działania jak między innymi:
- terapia osób uzależnionych,
- terapia osób współuzależnionych
- propagowanie wiedzy na temat uzależnień krzyżowych oraz promowanie i popieranie działalności zmierzającej do podniesienia świadomości społecznej w zakresie problemu uzależnień krzyżowych,
- opieka prawna dla osób uzależnionych, współuzależnionych i ich rodzin,
- doradztwo ekonomiczno-finansowe dla osób uzależnionych, współuzależnionych i ich rodzin
Rozdział III. Majątek i dochody „Fundacji Liberavit”
§ 6
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 1000 zł ( tysiąc złotych) oraz inne mienie nabyte przez „Fundację Liberavit” w toku działania.
§ 7
1. Przychody „Fundacji Liberavit” pochodzą z:
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji od osób prawnych,
- zbiórek publicznych,
- majątku fundacji,
- odsetek i lokat bankowych,.
2. Całość przychodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
Rozdział IV. Władze Fundacji
§ 8
Władzami Fundacji są:
- Zarząd „Fundacji Liberavit”, zwany dalej Zarządem,
- Rada” Fundacji Liberavit”, zwana dalej Radą.
Rada „Fundacji Liberavit”
§ 9
1. Rada jest organem kontrolnym i opiniującym „Fundacji Liberavit”.
2. Rada składa się z 3 do 6 członków i jest wybierana na pięcioletnią kadencję. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
3. Członków pierwszego składu Rady powołuje Fundator. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady.
5. Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
- dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- odwołania, o którym mowa w punkcie 4. niniejszego paragrafu,
- śmierci członka.
6. Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.
§ 10
Do zadań Rady Fundacji należy:
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udzielanie Zarządowi absolutorium,
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu,
- podejmowanie decyzji o zmianie statutu Fundacji,
- podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji,
- podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
§ 11
1. Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
2. Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, zgłoszony na piśmie.
3. Rada podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
4. Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze, z inicjatywy Zarządu bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady lub przynajmniej dwóch jej członków.
5. Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
6. Każdy z członków zwyczajnych Rady dysponuje jednym głosem.
7. Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub członek Rady przez niego wskazany.
Zarząd „Fundacji Liberavit”
§ 12
1. Zarząd składa się z 3 do 5 osób, w tym Prezesa, powoływanych przez Radę na pięcioletnią kadencję.
2. Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
3. Pierwszy skład Zarządu powołuje Fundator. Kolejny skład jest wybierany przez Radę.
4. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
a. złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Rady Fundacji,
b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c. śmierci członka Zarządu,
d. odwołania przez Radę Fundacji.
5. Zarząd w całości lub każdy z jego członków może być odwołany przez Radę przed upływem kadencji, w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
§ 13
1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
- realizacja celów statutowych,
- sporządzanie planów pracy i budżetu,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
- zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
- składanie wniosku do Rady o zmianę statutu,
- wnioskowanie do Rady o połączenie lub likwidację Fundacji.
§ 14
1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
3. O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
4. Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa.
Sposób reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
§ 15
Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków zarządu działających łącznie.
Rozdział. V. Postanowienia końcowe
§ 16
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. Zmiana może dotyczyć celów określonych w akcie założycielskim.
§ 17
1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
3. W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§ 18
1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
2. O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia Ministra Zdrowia
3. Decyzję o likwidacji podejmuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
4. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach.